Cursisten over Patty

Wat heb je in de mindfulnesstraining bij Patty vooral geleerd? (ervaringen volwassenen)
– aandacht voor het hier en nu, geen oordeel; vertrouwen dat het loslaten me kan helpen
– het belangrijkste en moeilijkste vond ik de acceptatie van de minder fijne dingen in mijn lichaam en gedachten. Door de oefeningen werd ik geconfronteerd met zaken waar ik voorheen voor wegvluchtte. Moeilijk vond ik om toch door te zetten en het aan te gaan. Maar het bracht en brengt me: loslaten, acceptatie, in de zijn-modus zijn, bewustwording van gedachtegangen, bewustwording van hoe het gaat met mijn lichaam – allemaal positief!
– rust nemen; bewust worden, voelen. Balans, loslaten, vertrouwen op jezelf.

Wat heb je in de trainer vooral gewaardeerd?
– Patty straalt rust uit, stelt je op je gemak, heeft een fijne stem, heeft uitnodigende aandacht voor ieder; maakt tijd voor je vrij, ook buiten cursusuren.
– haar rust & vertrouwen, steeds benoemen dat het ook prima is als ‘t even niet lukt.
losse woorden: rust (noemt elke cursist), bekwaamheid, goed voorbereid; niet oordelend; bemoedigend, enthousiasme; goede balans tussen doorvragen en laten; inspirerend, goed luisteren; aandacht voor iedereen, helder, duidelijk; vertrouwd, veilig, betrokken; persoonlijk

Wat heb je in de .b training bij Patty vooral geleerd? (ervaringen jongeren)
– het helpt voor concentratie. Het is echt effectief.
– bewust leven (eten, lopen, slapen, denken, etc), je aandacht richten op dingen waar je dat normaal nooit zou doen. Het is handig bij stresssituaties, zoals de examens die eraan komen. Alle kleine beetjes helpen.
– leren omgaan met overbodige spanning / stress d.m.v. ademhaling en kleine oefeningetjes.
– mijn aandacht richten op één punt, leren te relaxen en niet paniekeren.
– je aandacht verplaatsen, en dan krijg je rust in je hoofd.
– leren omgaan met moeilijke gedachtes (bijv. stress) door o.a. te letten op je ademhaling en daardoor kun je (soms) ontspannen.
– alleen aandacht hebben voor het moment NU. Je bent in het hier en nu, je bent mindful. Gewoon waar je mee bezig bent, bewust mee bezig zijn.

Wat heb je in de .b training vooral gewaardeerd?
– de resultaten in het dagelijks leven. Het voelt nu anders wanneer ik denk. Dat ik merk bij mezelf dat ik me beter voel. Ik heb oefeningen geleerd die écht helpen.
– ik wil u heel erg bedanken. Ook voor de paar keer dat we gekletst hebben. Dat heeft me ook echt geholpen en ik voelde me (voor een keer) echt begrepen.
– de quotes. Ik hou echt van quotes en vooral over het leven.
– de raakvlakken herkennen met de uitleg.
– de hartverwarmende woorden van de docent (haar uitleg).
– samen oefeningen doen. Te zien hoe anderen wel/niet mindful kunnen zijn.
– dat het herkenbaar is / uitwisselen met elkaar / iedereen mag er zijn.
– vond het heel fijn, sowieso al om in de les te komen en meteen rustig te worden!!

Zou je de .b training aanbevelen aan andere leerlingen/studenten? Waarom (niet)?
– ja, want het werkt echt tot rust te komen.
– zeker! het kan je echt even oppeppen vlak voor je examen bijvoorbeeld.
– niet aan iedereen. Je moet je namelijk wel open kunnen stellen. Bij twijfel gewoon doen: je verliest er niets mee. Het is toch de moeite om te proberen, kost niet veel tijd.
– ja, je leert er echt een heleboel van en je gaat er steeds met een goed gevoel weg.