Aandachttraining

Wat is aandacht?

Het woord aandacht in de Nederlandse taal geeft slechts ten dele weer wat het voor mij eigenlijk betekent. Aandacht zoals ik het bedoel is meer het woord ‘mindfulness’ in de Engelse taal. Het is een levenshouding van met mildheid en vriendelijkheid in het Nu aanwezig Zijn, op een accepterende, niet oordelende manier. Het is een vorm van Zijn die oefening vraagt om tegelijkertijd gevoelens, gedachten, lichaamssensaties waar te nemen, en ge-waar te zijn.

Het vermogen van mindfulness

Het vermogen van mindfulness, het met volle aandacht in het NU zijn is in ieder van ons aanwezig. Ieder kent wel zo’n moment: verwonderd een vlinder bij een bloem opmerken…zomaar een glimlach van een vreemde ontvangen…Vaak missen we het huidige moment doordat we aan het verleden denken of piekeren over de toekomst. We zijn ons dan minder bewust van ons handelen, schakelen de  ‘automatische piloot’ in. Door dit veelvuldig te doen verliezen we energie, kunnen we gedachten- en of patronen ontwikkelen die minder heilzaam voor ons zijn en soms zelfs schade berokkenen.

Mindfulness leert ons aandacht te geven aan het enige werkelijke moment dat we hebben: het NU. We trainen, versterken de ‘aandachtsspier’, vergroten ons vermogen om kalmte en helderheid in onszelf te vinden, ook tijdens de moeilijke momenten die we het liefst vermijden.

Aandachttraining praktisch en ervaringsgericht

De training bestaat uit acht wekelijkse bijeenkomsten van twee en half uur en een Oefendag. Deze training is gebaseerd op het oorspronkelijke MBSR programma. Het aandachtgerichte stressreductieprogramma van Jon Kabat-Zinn: Mindfulness Based Stress Reduction Program. Ook wel de achtweekse genoemd.

Met milde aandacht oefenen in het niet – oordelen, niet – streven en loslaten gebaseerd op een houding van accepteren en vertrouwen. Leren een aandachtsvolle houding te ontwikkelen om meer in het hier en nu en in het lichaam aanwezig te zijn.

van DOEN naar ZIJN

Door oefeningen nemen we onze eigen gewoontepatronen, gevoelens en gedrag waar en kunnen dan beter onderscheiden welke patronen helend voor ons zijn en welke niet. De achtweekse training vraagt aan de deelnemers om zich te verbinden en dagelijks circa een uur te oefenen. Het is een praktische training met oefeningen om het lichaam te verkennen, te zitten , te lopen, te bewegen in aandacht. Tijdens de bijeenkomsten besteden we tijd aan het uitwisselen van ervaringen van deelnemers. We onderzoeken hoe we de aandachttraining in ons dagelijks leven kunnen inpassen.

Meer informatie over stresspreventie.

Investeringskosten 8-weekse MBSR-training:

8 dagdelen van 2 1/2 uur op een dagdeel in de week = 20 uur

+ 1 Oefen/Stiltedag van 5 1/2 uur  inclusief vegetarische lunch in stilte

+ 4 oefen CD’s/USB stick + werkmap

voor particulieren € 440 btw vrij.

Locatie: Sophia, Sint Theresiaplein 7, 5652 EV Eindhoven

Download hier de Mindfullness folder (Adobe PDF formaat)

Publieksfolder_Mindfulness_VMBN_2014